Nätbutik utan kompetens och moral

För nån månad sen köpte jag i den stora nätbutiken till min nya smarttelefon ett stiligt fodral, Qiotti, handgjort i Italien. När jag kom hem upptäckte jag att fodralet bestod av två delar, ett järnskal som telefonen passade in i och ett läderomslag med insydda magneter som höll skalet med telefonen  på plats i fodralet.

Magneter ? Ett starkt magnetfält i närheten av känslig elektronik ? På kurserna i elteknik vid tekniska högskolan hade man ju lärt sig att magnetfält påverkar elektriska strömmar så att de avlänkas och kan de inte avlänkas uppkommer virvelströmmar. Nå, säljer nätbutiken både telefonerna och fodralen har man väl kollat upp att det funkar. Tänkte jag. Och tog fodralet i bruk.

Efter några dagar började telefonen bete sig konstigt. Vid start fastnade den ofta i ett tillstånd där skärmen var svart och bara visade datum och tid. Det gick ofta inte alls att komma in på webben och jag måste starta om telefonen många gånger innan det ganska slumpmässigt lyckades. Men först när att jag en gång mest av en slump tog loss telefonen ur fodralet flera gånger i följd upptäckte jag att den började fungera nästan normalt när den inte var i fodralet och uppvisade de vid det laget välkända problemen genast jag placerade den i fodralet.

Heureka ! Ganska uppbragt åkte jag till den stora nätbutiken och förklarade för telefon­försäljaren vad jag upptäckt, dvs att fodralets magnetfält inte bara förhindrade telefonens normala funktion utan eventuellt rentav kunde ha skadat den. Han såg helt oförstående ut och det framgick att han inte hade en aning om vare sig el- eller radioteknik. Men eftersom jag kunde demonstrera att telefonen inte fungerade i fodralet så gick han med på att låta köpet gå tillbaka och jag fick mina pengar tillbaka plus anvisning om hur jag kunde lämna in reklamation.

Hemkommen skrev jag en reklamation där jag fordrade att nätbutiken omedelbart slutar sälja fodral med magnetlås, att de underrättar de kunder som köpt såna och som utan kunskaper i elektronik inte inser att deras eventuella problem beror på fodralet och att de kräver till­ver­ka­ren på ersättning för alla uppkomna skador. Fodralet har enligt nätbutiken sålts i hundratals ex.

För att vara på säkra sidan förde jag telefonen till service. När jag hämtade den efter ett par dar hade de varit tvungna att byta ut ett kretskort, en dyr operation som gick på garantin eftersom telefonen  var såpass ny, men en avgift för säkerhetskopieringen av telefonens data måste jag betala.

Eftersom nätbutiken vägrar betala ens kopieringsavgiften och frånsäger sig allt ansvar för eventuella skador deras fodral åstadkommer – jag misstänker att ingen där vet nånting om el- eller radioteknik och håller mig för en bydåre – så kommer jag att vända mig till konsu­ment­ombudsmannen. För jag tycker faktiskt det är omoraliskt på gränsen till kriminellt att – i synnerhet efter reklamation – inte underrätta kunder om risker förknippade med produkter man saluför.

This entry was posted in Bert, Bloggar. Bookmark the permalink.

One Response to Nätbutik utan kompetens och moral

  1. Maria says:

    Bra att du Bert kontaktar Konsumentombudsmannen. Just det intrycket har jag också, alltså att de som säljer elektronik och för den delen nätförbindelser kanske inte vet så mycket. Och när man som jag har mycket grunda och slumpmässiga insikter blir det ganska hopplöst. Jag skulle önska mig ett bra rådgivningsställe!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *