Medborgare versus kund

Den trevliga lilla vänsterkulturtidskriften Krattan som utkommer i Luleå med en upplaga på ca en tiondel av Ny Tids publicerar i sitt senaste nummer en riksdagsmotion från 2013 av de svenska socialdemokraternas då redan förre ledare Håkan Juholt, som av sina kritiker kallades bl.a ’elefanten i porslinsbutiken’. Jag tycker den är mycket tankeväckande – i synnerhet i dessa tider – och jag har inget minne av att den skulle ha vare sig omnämnts eller väckt debatt här vilket den tydligen gjorde i väster.

I motionen föreslår Juholt att de som anlitar skattefinansierade välfärdstjänster inte ska få kallas ’kunder’ utan erkännas vara medborgare som de facto ren finansierat dessa tjänster genom att betala skatt och därför har rätt till insyn i hur tjänsterna administreras och fungerar.

Motiveringen till motionen inleder Juholt med att påstå att det faktum att de som anlitar välfärdstjänster börjat betraktas som och t.o.m benämnas kunder är den största politiska förskjutning som inträffat under de senaste tjugo åren, en förändring som av det styrande politiska etablissemanget i enlighet med managementfilosofin New Public Management, NPM, som vill införa marknadstänkande i den offentliga sektorn, medvetet används för att förändra vårt politiska medvetande och distansera oss från hur samhället styrs:

”Medborgare” är ett ord som används alltmer sällan av politiker och myndigheter. Istället liknas samhället vid en butik där människor är kunder.

En kund är en fysisk eller juridisk person som köper eller hyr en produkt eller en tjänst från ett företag eller en person. En presumtiv kund är en fysisk eller juridisk person som utgör potential till att bli kund, vilka tillsammans utgör en marknad.

Medborgarskap är ett uttryck med rötter i den franska revolutionens idéer. Som medborgare avses i modernt språk en person som har fulla politiska och sociala rättigheter och skyldigheter i en stat.

Skillnaden mellan medborgare och kund är enligt Juholt att kunden bara är skyldig att betala medan medborgaren ingår i ett större socialt sammanhang med både rättigheter och skyldigheter. Som medborgare har man dessutom rätt till en insyn och ett inflytande som en kund aldrig kan kräva. Att betrakta medborgare som kunder skapar distans mellan individ och samhälle:

Denna smygande men brutala förändring som förändrar vår syn på oss själva, från medborgare i ett samhälle till kunder på en marknad, är av en dimension att riksdag och regering bör agera i syfte att återupprätta medborgarvärdet och medborgarbegreppet. Offentligt finansierad serviceverksamhet till landets medborgare bör styras och ledas på ett sådant sätt att alla i behov av omsorg och service ska behandlas som, och ses på och benämnas som, medborgare. Detta oavsett om man är en skolelev, en förälder, en boende på äldreboende, en patient på sjukhus eller en arbetssökande på Arbetsförmedlingen. Gemensamt för alla dessa är att de har ett större värde och ansvar än att vara reducerade till kunder på en marknad.

Motionen finns i sin helhet att läsa på den svenska riksdagens webbplats.

3 kommentarer på “Medborgare versus kund

  1. Den här problematiken har sysselsatt mina tankar i flera år, då jag jobbar med ekonomi på Sjömansservicebyrån. Tyvärr har jag inte kunnat diskutera frågan med mina kolleger, alla är ju nu så fruktansvärt marknadsinriktade…

  2. Vi blir väl automatiskt kunder då vår statsminister är Ab Finland Oy:s VD…

    Jag har också funderat på det här och det borde diskuteras mycket mer. Det är inte bara det att språk är viktigt och att hur vi använder det har en inverkan på hur vi upplever världen, vad vi förväntar oss. Idén med att ens ha en stat är helt annorlunda än ett företag. Som medborgare kan vi ha olika uppgifter men vi är ändå MEDborgare, med samma rättigheter och skyldigheter. Kunder kan bara passivt och indirekt, om alls, påverka utbudet av tjänster.

    Tack för den här Bert!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*