Moss- vs massförstörelse

Jag skulle köpa till av det mossborttagningsmedel som vi sprutat på sommarvillans tegeltak och på bryggans betongtäcke för att få bort och förhindra mossväxt. Det visade sig att det bara är en viss butikskedja som för preparatet och det var slut i den närmaste butiken.

Så vad gör man ? Man googlar förstås på produktens namn plus ‘jälleenmyyjä’, alltså återförsäljare. Och då blir det riktigt intressant. Av de första tio träffarna handlar inte en enda om sagda produkt och bara ett om mossborttagning, med ett annat preparat visserligen.

Men de övriga träffarna erbjuder riktigt spännande läsning; ett datorspel ‘Weapons of Fate’ från Microsoft, flygbolaget SAS föreskrifter för specialklassificerat bagage, en finsk jägarbataljons webbplats, en japanskt företag som tillverkar vapen av trä, ett lexikon över det malaysiska språket, ett annat datorspel ‘Resident Evil’, ett tredje datorspel ‘Worms – Weapons of Mass Destruction’, en bok ‘Bhagavad Gita Explained’, en annan bok ‘River of Love’, Viagra för kvinnor och så vidare. I det här skedet slutade jag genomgången av träffarna.

Googles profilbyggaralgoritm måste nu känna sig lika förvirrad som jag. Eller, den utvidgar nu eventuellt min profil rejält. Själv är jag de facto inte förvirrad alls efter att ha insett att namnet på mitt mossborttagningsmedel, ‘Wepos’, ju inte matchar nåt annat än just detta produktnamn som tydligen inte saluförts speciellt aktivt på webben – och hittar man inte det i sin databas så söker man efter nära matchningar, som till exempel ‘weapons’. Hur sen malaysiskan, Bhagavad Gita, River of Love och Viagra hamnat bland träffarna överlämnar jag till läsaren att fundera ut.

Och nu har jag och min googleprofil kanske fått några extra poäng i NSAs och SkyPos index över potentiella terrorister..

This entry was posted in Bert, Bloggar. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *