guilt sells

You’re a woman. Shave like one. (reklam för rakhyvel)

Nu som då diskuteras skönhetsoperationer i media och på nätet. Jag har också haft ett par diskussioner om ämnet med vänner och familj de senaste åren. I så gott som alla fall verkar diskussionen övergå i debatt och sluta med meningsskiljaktigheter: en sida anser att alla har rätten att välja och vi ska sluta kritisera, den andra att signalerna vi sänder till omgivningen är problematiska och att det är själviskt att inte ta det i beaktande.

Personligen har jag inget emot att personer väljer att genomgå en skönhetsoperation – det är deras val. Jag har aldrig ens tänkt tanken, det är mitt val. Mitt problem är ett samhälle där hur du ser ut har med ditt självförtroende att göra, där de kläder du bär inverkar på din framgång, där människor anses vara otillräckliga om de inte passar in i en snäv definition av kvinna, man, mamma, tonåring. Då är plastikkirurgin bara isbergets topp.

Imagine a beautiful new you. (reklam för plastikkirurgi)

Reklamexemplet som jag gav i början är bara det, ett exempel. Dessutom ett skriftligt sådant – inte ett av de otaliga signaler som skickas ordlöst, från reklamen till den som tittar på den. Visst är det så att sex säljer, det kan vara ett bra sätt att dra uppmärksamhet till ett reklaminslag; men det som verkligen säljer är känslor av skuld och otillräcklighet.

Du är kvinna och det finns bara ett sätt som en riktig kvinna rakar sig på – gör du rätt? Du börjar bli lite gammal, och naturligtvis vill ingen ha rynkor – visst gör du allt du kan för att dölja dem? Du är en ung kvinna, och din mens är så äcklig att vi hellre använder en skrikig, konstgjord blå färg som metafor för ditt blod. Du är snart man, och du luktar illa – utan våra produkter kommer inga kvinnor att någonsin visa intresse för dig.

Are you beach body ready? (reklam för kosttillskott)

Och industrin behöver inte hitta på bättre orsaker för användningen av deras produkter än att man inte följer normerna om man låter bli. Vi har ett samhälle där dessa attityder vanligtvis inte ifrågasätts, där det finns så mycket som inte kritiseras.

Don’t risk dudeness. (reklam för hårborttagningsmedel)

Att prata om ”skönhetsindustrin” i dessa tider kan verka lite löjligt. Inte alls, tycker jag. För det första är jag inte övertygad om att det är privilegierat: industrin har stora effekter på samhällen i stort (såsom skapandet av klassbarriärer) och på enskilda människors liv, vare sig de använder produkterna eller inte. För det andra kan diskussionen enkelt generaliseras till andra industrier och problemet med vårt ekonomiska system över huvud taget.

Jag tror att det är möjligt att hitta en balans mellan att respektera individers val och att kritisera det sammanhang där valet gjordes. Jag tror också att personer som inte insett att de själva hela tiden gör val som är motsäger deras idéer om vad som är rätt och fel inte har grävt tillräckligt djupt. Vad tror du?

mascara2More defined. More conditioned. More beautiful. (reklam för mascara)

Bilden är min, endast slagorden är stulna.

2 kommentarer på “guilt sells

  1. Grattis Hannes, anti-reklam par excellence ! Att se nån göra narr av de här idiotifierande raklamsloganerna i bästa Charlie Hebdo-stil gör en alltid lika glad – och kanske rentav hoppfull inför framtiden ? Cyberkram !
      

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*