Artificiell påve nästa?
I Saudi-Arabien satsas det tydligen stenhårt på att komma med i världstoppen i fråga om utvecklandet av tillämpningar av så kallad artificiell intelligens.
Man har som en del av en vision för 2030 startat ett megaprojekt kallat Neom som för facila femhundra miljarder dollar (ca tio gånger Finlands statsbudget) ska skapa en utopisk stadsmiljö där mänskligt utformade robotar utrustade med artificiell intelligens ska tillhandahålla behövliga service- och andra sociala funktioner.
För att komma i gång med robotifieringen har man nu från ett USA-baserat (?) företag i Hong Kong införskaffat en ’kvinnlig’ robot, döpt henne till Sophia Robot och gett henne saudiskt medborgarskap!
The New Yorker som rapporterar konstaterar att en robot, en maskin alltså, på detta sätt ges större medborgerliga rättigheter än de flesta saudiska kvinnor och alla saudiska gästarbetare har. Och ställer, berättigat tycker jag, frågan: Om nu Sophia tydligen av saudiska myndigheter anses vara tillräckligt muslimsk för att ges medborgarskap, kan den inte på enahanda grunder – med lämpligen modifierad programvara – anses vara kristen, jude eller buddhist? Och om så, kan den inte då anses vara tillräckligt meriterad som kandidat för till exempel påvestolen?
En ytterst befogad fråga tycker jag. Frågeställningen kunde med fördel utsträckas till att omfatta monarker och varför inte presidenter.
Men det finns ju andra frågor som omedelbart inställer sig. Vad är till exempel kön? Nu har Sophia fysiskt utformats som en kvinna, med anletsdrag som liknar Audrey Hepburns (i yngre dar) och hens röst har en kvinnorösts tonhöjd. Men räcker det? Och varför har man valt just kvinnligt kön för en robot som ska serva i första hand män?
Är det kanske mindre problematiskt i den saudiska kulturen att se en robot som ju är en vara och en ägodel utan egen vilja som kvinnlig – kvinnor anses ju ren av tradition som ägodelar utan egen vilja?
Och sen det här med artificiell intelligens (AI). Artificiell intelligens börjar vara ett av de mest missuppfattade koncepten i dagens hajpade värld. Till och med teknologiska höjdare som Elon Musk verkar ha fått det om bakfoten, med sina dystopiska rädslor inför ett maktövertagande av AI. Det som finns i Sophies huvud (?) är nog mer eller mindre intelligenta algoritmer, till hundra procent skapade av en mänsklig hjärna. Riktig AI är nåt helt annat, nåt som så att säga skapar sig självt genom försök och misstag, enligt nåt slags cyberdarwinism, och där ligger vi fortfarande i startgroparna, med kanske GO-spelande som ett av ytterst få exempel på ytterst begränsade tillämpningsområden. Men AI låter ju sexigt.
I do agree with the critical/amused remarks about the possible Saudish motivations and attitudes, but NOT really with the last paragraph: the algorithms in Sophia’s head are presumably the product of MANY programmers who have pooled their skills, and if many specialists combine their best knowledge and skills it might well happen that something better than our own primate intelligence results. Programming means to set up fitting connections between functional elements, which is the same which our DNA is doing during our own development, and the trick of setting up in this way structures which are capable of, e.g., learning from experience is certainly not unknown to human data specialists. Of course, many will nowadays be unwilling to expose such an expensive robot to real learning experiences (too risky, too time-taking), but if humans who train to become pilots are already now trained in flight simulators, similar can of course be done with learning robots, and they may well be able to learn by this virtual reality method vastly faster and more than any human ever could. – Altogether, I warmly recommend Isaac Asimov’s classic Scifi novels about robots. And yes, I rather do like the present pope, but it is quite possible that i might like a robot pope still more.