Korkad eller ?
Grannen, en pensionerad lärare, undrade häromdan varför det enda tillfälle hon känner sig korkad är då hon har nåt problem med sin dator eller smarttelefon och söker hjälp och inte förstår hur hon ska förklara problemet för supporten så att de förstår det och hon inte förstår vad de säger – trots att de ju talar samma språk.
Men nu är det ju så att de flesta visserligen vet hur man kör bil men inte vad som är problemet om bilen plötsligt stannar trots att tanken inte är tom. Eller hur ett kärnkraftverk fungerar. Eller vad som är fakta och vad som är alternativa fakta i klimatdebatten.
Och datorn – smarttelefonen är ju också en dator – är ju ändå mänsklighetens hittills överlägset mest avancerade verktyg. I arbetslivet klarar man sig inte numera utan att kunna använda en dator, men då har man tillgång till arbetsgivarens IT-support. När man sen pensioneras står man där utan support och känner sig korkad när det blir problem.
Det här gäller ju förresten inte bara seniorer, det finns massor av yngre personer som inte har en aning om hur deras dator eller smarttelefon fungerar trots att de ju nog kan använda dem. Huruvida de känner sig korkade i problemsituationer vet jag inte men jag misstänker att dessa internetinfödingar har sett till att utveckla sina facebook- och whatsapp-nätverk så att de alltid omfattar nån nörd som kan hjälpa vid behov.
Men seniorer som inte har IT-kunniga vänner, barn eller barnbarn kan lätt känna sig korkade när smarttelefonen eller laptopen krånglar. Därför har jag för nåt år sen joinat en organisation som heter Enter, en förening för IT-kunniga seniorer som vill hjälpa korkade seniorer med deras IT-relaterade problem. Handledningstillfällen ordnas typ en gång i veckan på bibliotek och servicecentraler i huvudstadsregionen och alla större städer i Nyland.
Datorer eller mikroprocessorer har ju ren länge i allt högre grad integrerats i all världens manicker och prylar och i och med den femte generationens mobilnät (5G) kommer det så kallade sakernas internet (IoT) att börja synas också hemma; du kommer t.ex att via din smarttelefon kunna kolla vad ditt kylskåp innehåller och komplettera från närmaste nätuppkopplade matbutik. Också uppvärmning, luftkonditionering, låssystem och eventuella övervakningskameror kommer att kunna styras från en app i din smarttelefon.
Och efter 5G kommer den artificiella intelligensen (AI). När du ringer till nåt servicenummer kommer det att vara en maskin du talar med – det är det ren de facto i många fall. Och i de mera avancerade AI-tillämpningarna kommer vi inte ens att veta hur maskinen kommit fram till de resultat den presterar, vi får helt enkelt bara lita på att de data vi lärt upp den med inte innehåller alltför många fördomar och andra snedvridande faktorer. Och känna oss verkligt – urbota – korkade.
Enters service skulle gärna få finnas också här i Mariehamn! Apropå AI så kom jag att tänka på Dan Browns roman Begynnelse, där den mördade vetenskapsmannens assistent Winston visar sig vara en avancerad dator, en dator som kan tänka och som är mycket behjälplig i att lösa mordet. Fascinerande framtidsutsikter, men om en kan ha en AI-assistent så kan väl andra också och så slutar det i ett AI-krig. Glad adventstid!
Googlade på IT-handledning+seniorer+Mariehamn och liknande sökord men det gav inga träffar. Eftersom Arbis här i Hfors har sån verksamhet på svenska så kollade jag sen in medborgarinstitutet Medis kursutbud och de har nog vissa kurser inom området Data såsom hur fylla i blanketter och betala på nätet, Word, Excel, elementär programmering och sånt men ingen allmän problemfokuserad IT-handledning för seniorer. Så jag föreslår att du tar kontakt med kansliet eller rektorn och föreslår en sån här verksamhet som troligen skulle bli populär eftersom ingenting motsvarande ju tycks finnas för närvarande.
På tal om AI-krig så hittade jag denna faktiskt roliga videosnutt om robotar i militära tillämpningar: