..eller måndag?
Så hände då det vi hade hoppats inte skulle hända. I morse fick både hustrun och jag meddelande från Finnair både som SMS och per e-post att de inhiberat vårt returflyg och att de tyvärr inte kan erbjuda något alternativt flyg heller. Man uppmanas att skjuta upp resan eller kräva pengarna tillbaka för den oanvända biljetten.
Vad göra? Något måste uppenbarligen göras och det snabbt, om vi inte vill bli boende här i Amsterdam de närmaste månaderna under stigande coronahysteri. När jag hämtade dotterns cykel hos cykelreparatören som ren begränsat öppettiden till fyra timmar sade han att det är sista dan han håller öppet.
Att Finnair ’inte kan erbjuda något alternativt flyg’ är troligtvis en standardformulering de skickar till alla som berörs av deras annulleringar. Så jag kollar Schiphols lista över avgående flyg under de närmaste dagarna och det visar sig att Finnair inhiberat vissa turer men inte alla och att KLM tills vidare flyger ganska regelbundet till och från Helsingfors. Finnair vore ju ändå bättre eftersom de på grund av coronan flexar med ombokningar och inte debiterar för dem, vilket de meddelat ren tidigare.
Under de två dagarna före vår ursprungliga återresa finns inga Finnair-flyg på listan så jag siktar in mig på ett flyg tre dagar tidigare. Men när jag ringer till Finnairs kundtjänst får jag lyssna till ett inspelat meddelar som varnar att på grund av coronasituationen så har de extremt långa kötider. Och kundtjänstens chat-funktion meddelar att inga chattare finns tillgängliga, det vill säga den är överbelastad. Vilket ju inte direkt förvånar. Jag är ju uppenbarligen inte den enda som måste boka om.
Så i förhoppning om att de flesta andra ombokare sitter i telefon- eller chatkö loggar jag in på Finnairs webbplats och skriver in bokningsreferensen för den resa vi betalat för. Och sen går det mycket enklare än jag föreställt mig att boka om återresan till just det flyg jag siktat in mig på. Gratis dessutom. För säkerhets skull printar jag ut de elektroniska biljetterna på dotterns printer.
Nu får vi bara hoppas att Finnair inte annullerar också detta flyg så att vi kan komma hem till den väntande karantänen. Som jag personligen kommer att förhålla mig till mera som ett skämt.
Men kolla Norwegian då, kanske via nån annanstans? Eller typ Ryanair via Oslo. SAS borde väl flyga, kanske. Hoppas det löser sig
…jos et millään löydä lentoyhteyttä, lähetä sähköposti [email protected], yritämme auttaa sinua…mahtaako toimia…??
För tillfället är vi incheckade på ett Finnairflyg som lyfter imorron – boarding cards fick vi ändå inte på webben, utan måste lösa ut dem vid check-in-disken. Finnairs webbsajt påstår nämligen att vi har nånting obetalt, men det måste vara ett fel i deras algoritmer som säkert inte är anpassade eller åtminstone inte testade för dessa undantagsrutiner för gratis ombokning på grund av coronan.
Hustrun ringde för övrigt i ett tidigare skede finska ambassaden här – de tvår sina händer, man får nog lov att sköta allt själv..
Vi flög hem i dag med Finnair, ett Airbus A 320-plan med 174 passagerarplatser (29 rader x 6 säten / rad). Ombord var 43 passagerare i Economy Class och 3 i Business Class, sammanlagt 46 passagerare, så beläggningen var 26%, dvs 74% outnyttjad kapacitet. Skönt för oss men förlustbringande för Finnair. Kanske att Finnair faktiskt behöver de 600 miljoner de enligt dagens presskonferens ska få i stöd..
När vi sen landade i Helsingfors, dvs Vanda, så var det som att förflyttas i tid ett tjugotal år bakåt; långa köer med passkontroll för alla. Och när vi sen tog en taxi hem meddelade chauffören under färden att vi var hans första kunder för dagen – och det var tretiden på eftermiddagen!
Och nu ska vi alltså hålla oss i karantän under två veckor. Kylskåp och skafferier tömde vi före resan så vi kommer naturligtvis att sitta lydigt på varsin stol och svälta ihjäl medan vi tittar på regeringens presskonferenser om coronan..
Haha! Hoppas allt går väl och ni fått skaffat proviant! Men passkontroll, på riktigt? alltså ID kontroll? med utfrågning om var man varit?
Nä ingen utfrågning men nog en gränsbevakare bakom glasruta som granskar passet i sin dator och sen får man passera – om man är finländare vill säga. Om inte och om man inte har godtagbart skäl att komma hit så får man troligen vända om..
Den här självpåtagna karantänen tar jag inte sådär riktigt 100 % på allvar. Så vi har nog provianterat i supermarketen. Och tagit en kaffe i det lokala caféet. Och vandrat på Fölisön. Men på tumanhand förstås.