Mest klickat på Åland
Ett år har gått och manifesterarna samlas fortsättningsvis varje kväll utanför ryska konsulatet i Mariehamn i protest mot kriget i Ukraina.
Här tänkte jag emellertid ge en liten inblick i vad som intresserar folk lokalt. Nya Åland har i sista numret för året listat de tio mest klickade nyheterna under året. Är någon förvånad när jag avslöjar att de fem i toppen alla gäller sjöfart i någon form. Och så två till litet längre ner på listan.
Mest klickad är en artikel om att biljettpriserna på bilfärjor och kryssningsfartyg har förblivit på en hög nivå – hög jämfört med tidigare – efter att resandet kom igång efter pandemin. Färre fartyg i trafik och högre priser, det går bra för våra rederier.
På andra och fjärde plats finns Birka Stockholm, som kryssade mellan Mariehamn och Stockholm före pandemin men sen länge låg vid kaj i Mariehamn. Nu rustas fartyget upp för att sättas in på Mariehamn – Stockholm – Gotland till sommaren.
Nummer tre på listan är Eckerölinjen, vars fartyg Eckerö var två timmar försenat från Grisslehamn när anslutningsbussen med passagerare på svenska sidan körde av vägen och blev liggande på sida. Passagerarna måste hjälpas ut genom fönstren.
Nummer fem handlade om att Viking Glory fick ligga stilla i Stockholms skärgård en timme i väntan på att sjöräddningen skulle hämta en passagerare som insjuknat.
Nummer sex: En huggorm hade tagit sig in i en gymnastikhall i Jomala och fångades med tång av Anticimex.
På sjunde plats kommer vår krösus Anders Wiklöf, som körde mot rött ljus en sekund efter att ljuset slagit om och fick böta 60.000 euro. På en sekund gjorde han av med lika mycket som jag får i pension på två år! Han finns också på tionde plats för att ha kört för fort. Det blev 161.000 i böter. Pengarna går i bägge fallen till statskassan och Wiklöf hoppades att de kan täppa till någon lucka inom vården.
På åttonde plats finns olyckan då en bilramp på ms Eckerö föll ner när bilarna höll på att köra ombord i Grisslehamn. En bil blev delvis hopklämd och personerna i bilen skadades.
Och på nionde plats sjöfolk med svenska pensioner som klagar över att deras pensioner har sjunkit med 40 procent på tio år på grund av kronans låga värde.
Det är en blandning av stort och smått som lockat folk till läsning. Att huggormen fick plats på listan roar litet. Kanske är det så ont om ormar numera att en orm i sig är en nyhet.
Att infrastrukturministern fick sparken dagar innan det skulle tillsättas en ny landskapsregering i december finns däremot inte på listan. Vad han hade gjort? Han hade beslutat om ett jättestort naturskyddsområde söder om Åland, vilket omöjliggör vindkraft där. Nu försöker man häva beslutet. Få se hur det går.
Resultatet i höstens lagtings- och kommunalval finns inte heller med i toppen. Och något förvånande saknas också Rosella, som skött pendeltrafiken mellan Mariehamn och Kapellskär och som ålänningar har kallat för en livlina. Efter decenniers trafik ligger den rutten nu helt nere. Kanske det var en nyhet som inte behövde klickas – halva Åland stod på stranden likt ”sjömansgossens lilla, lilla vän” och tog farväl när fartyget för sista gången lämnade Mariehamn för trafik i den grekiska skärgården.
Visst oroar vi oss för vad som händer i världen utanför vår holme; klimatet, krigen, extremrörelsernas obegripliga framfart. Men just här, just nu, och kanske just därför, känns det väldigt tryggt just här.
Lämna ett svar