Barbformers
Filmen Barbie har jämförts med Oppenheimer främst för att de hade premiär samma dag, vilket ledde till Barbenheimer-fenomenet.
I verkligheten borde jämförelsen göras mellan Barbie och Transformers. Båda är filmer som producerats för att göra reklam om leksakerna de uppvisar. Barbie och Transformers tillverkas av leksaksföretagen Mattel respektive Hasbro.
Hasbro hade i tiderna den lönsamma idén att göra en reklamfilm som publiken skulle betala för att se. Det var bara en tidsfråga innan konkurrenten Mattel skulle göra samma.
Försäljningen av Barbiedockor har sjunkit under 2000-talet stadigt. Dockan har fått mycket kritik för att den anses ha ett dåligt inflytande på flickor. I filmen svarar man på denna kritik och i samma veva skyddas filmen från kritiska och negativa recensioner. Genom att strö på lite feminism är publiken mycket mottagligare för det kommersiella budskapet.
Barbie har blivit ett mästerverk på viral marknadsföring. I medierna talas och skrivs det utförligt som om filmen skulle ha någon djupare mening, och publiken gör också gratis reklam för filmen på sociala medier.
En liknande mediacirkus skulle kunna sättas upp kring Transformersfilmerna. Robotik, artificiell intelligens och människa-datorinteraktion är precis lika aktuella som Barbies kommersialiserade feminism. Transformers-filmen som kom ut 2007 var ett av årets största kassamagneter. Populariteten dalade dock med efterföljarna, främst för att nyhetsvärdet avtog och filmernas kvalitet sjönk.* Barbie ser ut att bli årets största film, men man får se om dess uppföljare kan locka till sig en lika stor publik.
Högst antagligen lyckas Barbie med sitt viktigaste uppdrag och gör Barbiedockan till julens största hit.
*) Den nyaste Transformersfilmen är ett försök att omstarta filmserien för att ta avstånd från de tidigare usla filmerna, men den vanliga biobesökaren ser knappast någon skillnad mellan robotfilmerna.
Relaterat:
How Mattel rewrote toy history to put Barbie on top.
Lämna ett svar