Om IT och AI

Jag anslöt mig för ett par månader sen till en organisation, Enter, som hjälper seniorer att ta sig fram i denna tyvärr för många av oss nya och ofta lite skrämmande internetvärld.

Eftersom jag både är utbildad för och har jobbat inom branschen och i synnerhet vid det teknologiföretag som en kort tid tillverkade datorer men sen övergick till och blev världs­ledande på mobiltelefoner så har tekniken alltid varit så nära att jag aldrig varit rädd för den. Så jag har ren i många år fungerat som IT-support för hustrun och ett fåtal vänner.

Så det var ett lätt beslut att ansluta sig till Enter och bli så att säga lite mera organiserad i den här stödverksamheten. Enter ordnar dessutom på ett föredömligt sätt vidareutbildning för sina stödpersoner; senaste vecka var jag till exempel på en av dem arrangerad allmän­bildande kurs om artificiell intelligens (AI), som ju ren omger oss ifall du inte visste det.

Den här IT-stödverksamheten är organiserad så att det på vissa bibliotek och vissa så kallade mångsidiga servicecentraler en viss veckodag reserveras ett utrymme dit seniorer som har problem eller frågor rörande IT kan komma och få hjälp av Enters stödpersoner.

Seniorerna dyker vanligen upp med sin laptop, tablett eller smarttelefon och nåt problem som stödpersonerna sen förhoppningsvis kan lösa. Oftast är det fråga om inställningar eller att hitta fram till funktioner som den hjälpbehövande helt enkelt inte visste om eller att förklara begrepp och termer. Eller hur man navigerar och opererar på internet; häromdan framkom det till exempel att en hjälpsökande inte visste vad dessa understreckade ord i en internet-text var; att de alltså var länkar som man kan klicka på för att komma till en associerad text!

Och så var det pensionären som hade blivit uppringd av en person som på dålig engelska hade sagt sig vara från Microsoft och påpekat att pensionärens Microsoft-licens höll på att gå ut och att hen därför omedelbart måste betala in fyrahundra euro på ett visst konto för att inte laptopen skulle sluta fungera ! Dessutom hade personen krävt att via nätet få gå in på laptopen för att ’kolla vissa saker’. Den uppskrämda pensionären blev av mig omgåen­de upplyst om att det var fråga om kapning och bedrägeri och klarade sig denna gång undan med en mindre summa för att få sin laptop desinfekterad och återställd till fabriks­inställningarna. Alla appar måste ju sen installeras på nytt.

De som har barn eller barnbarn som ju oftast är internet-infödingar (internet natives) kan klara sig med dem som hjälp men jag har hört ett antal klagomål om att dessa infödingars fingrar flyger så snabbt över tangentbordet eller pekskärmen att den stackars mor- eller farföräldern inte sen har en aning om vad och hur och varför hen ska göra själv. Så vi Enter-stödpersoner låter våra klienter göra allt själv och i egen takt, berättar varför och hur och hoppas att det ska fastna.

Men inom kort kommer vi att dessvärre – eller dessbättre ? – att bli arbetslösa. Den artificiella intelligensen kommer nämligen mycket snart att vara såpass avancerad och integrerad i din laptop, tablett, padda eller smarttelefon att du kan säga åt den vad vi vill att den ska göra – vilket går nu ren – men dessutom föra en likadan dialog med den som med en mänsklig stödperson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*