Digital kompetens

Anmälde mig häromdan till en arbetsgrupp som ska göra upp riktlinjer för och definiera vad digital kompetens för seniorer kunde och borde omfatta. Har nämligen ren en tid sysslat med IT-handledning för seniorer och börjat inse hur hjälplösa vissa av oss pensionärer är när det gäller IT.

För att förbereda mig för uppdraget har jag nu lagt ner några dagar på att dels formulera och organisera egna erfarenheter från handledandet, dels surfa runt på nätet för att hitta annat material som jag kunde använda som underlag för min insats i arbetet. Så får jag igen bekräftelse på att det bästa sättet att lära sig något är att börja sätta ihop läromaterial om det.

Så vad är då digital kompetens? Internetstiftelsen i Sverige, en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation som ansvarar för toppdomänen .se och .nu och som vill hjälpa svenskarna att nyttja internet på bästa sätt definierar digital kompetens så här: Digital kompetens är att kunna hantera digitala verktyg och förstå hur de fungerar; digital kompetens är idag en fråga om demokrati.

Bara att hålla med. Men baserat på egna erfarenheter av handledandet vill jag för seniorer göra följande tillägg: De som under sitt yrkesliv inte skaffat sig digital kompetens måste  som pensionärer när de inte längre har tillgång till arbetsgivarens IT-support – på egen hand skaffa sig sådan för att inte marginaliseras i vårt i allt snabbare takt uppkopplade och internetberoende samhälle.

Så vad betyder detta i praktiken? Här min preliminära mycket allmänna definition av digital kompetens för seniorer. Du ska känna till de vanligaste begreppen och termerna. Du ska veta vilka egenskaper som är viktiga när du skaffar dator, du ska känna till dess operativsystem, inställningar och vanligaste verktyg, du ska kunna ladda ner, installera och konfigurera program (numera appar), du ska kunna skaffa dig relevant uppkoppling. Du ska veta hur du rör dig på webben, hur du sköter bankärenden, identifierar dig, kommunicerar med myndigheter, använder e-post utan att drunkna i den, använder skrivprogram och naturligtvis hur du undviker att bli lurad. Samma saker sen för smarttelefon.

Sen är det ju inte enbart seniorer som kan ha behov av att skaffa sig eller bättra på sin digitala kompetens. Av surfresultaten att döma är unga också en målgrupp. Att kunna messa, whatsappa och snapchatta med kompisar och kolla deras instagram- och twitterkonton eller kolla på YouTubevideor är bara en mycket liten del av den digitala kompetensen. Men ungdomar – internetinfödingar – är åtminstone inte rädda för IT, vilket många seniorer tyvärr är. Trots att man upplyser dem om att datorn och smarttelefonen faktiskt inte går sönder om man gör fel. Men den kan eventuellt börja uppföra sig ’konstigt’. Vilket leder till den sista delen av digital kompetens; att kunna beskriva vad felet är och hur man hamnade där så att handledaren eller kundtjänsten förstår vad du menar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.