Cykla ifrån coronan

I dag bytte jag till sommardäck. Det vill säga tog loss dubbdäcket framtill med ett enkelt handgrepp om snabblåset och satte dit sommardäcket i stället och låste fast det med det omvända lika enkla  handgreppet. Sen pumpade jag upp båda däcken, satte fast korgen bak och cyklade till närbutiken.

Med vinterdäcket fram har jag skam tills sägandes inte cyklat mer än ett par gånger denna vinter. Dessutom har det inte egentligen känts okej att cykla med dubbdäck på snöfria vägar, det låter så knastrigt. Dubbdäck behöver man som cyklist bara på framhjulet, slirar bakhjulet parerar man ju med framhjulet. Som alltså har dubbar.

I Amsterdam där ju det enda förnuftiga sättet att förflytta sig är att cykla kom cyklingen i gång för i år, så när vi kom tillbaka kändes det som att nu är det läge att börja cykla här också, i synnerhet som ju gator och vägar är och har varit snöfria ren länge.

På tal om Amsterdam så finns det vissa skillnaderna mellan att cykla där och att cykla här. Där finns till exempel inga uppförs- eller nedförsbackar, med- och motvind nog. Nederländska cyklar har för det mesta ingen pakethållare bak men däremot korg eller pakethållare fram. Kedjan är nästan alltid inkapslad. Styret är ofta ganska högt så man sitter ganska rak. Förvånansvärt ofta ser man cyklar utan växlar. De flesta har lykta fram och bak som drivs av navdynamo. Oftast ett bastant kedjelås utöver det vanliga låset.

Och cyklar finns det i massor. Enligt statistiken har varje nederländare åtminstone två cyklar så bara i Amsterdam finns det över två miljoner cyklar, och de är uttryckligen bruksföremål och oftast medfarna och lite rostiga, vilket ju minskar risken för stöld.. Hjälmar ser man bara på de ganska få lycraklädda racercyklisterna.

Herr- och damcyklar, barncyklar, transportcyklar, mormors- och farfarscyklar, lådcyklar (bakfiets) där man kan transportera upp till tre barn, cyklar med rem i stället för kedja, mer eller mindre sportiga modeller, elcyklar. Trehjulingar. Hopvikbara cyklar. Handdrivna cyklar för benlösa cyklister. Hyrcyklar. Självbyggen.

Cykelvägar finns överallt, och för det mesta utan skarpa trottoarkanter och andra förtretligheter. Folk cyklar ofta i bredd. Man visar med handen när man ska svänga. Moppar får egentligen inte köra på cykelväg men gör det ändå. Till och med de små fyrkantiga invalidbilarna av märket Canta (se nedan) kör emellanåt där. Cykelparkeringar finns överallt, på de större finns plats för tusentals cyklar, i två plan.

Sen vi återvände från Amsterdam är vi i princip i karantän. Frivillig, tills vidare. Så man får sitta och surfa och googla. Halkade in på en nederländsk cyklingssajt där det framhölls att cykling minskar risken för corona, hör bara: När man cyklar andas man intensivare vilket rengör luftvägarna, cykling stärker också lungorna vilket ökar motståndskraften, dessutom undviker man ju potentiella smittohärdar i kollektivtrafiken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*