Om cykelstölder

Man tänker ju att det bara händer andra men nu hände det dottern. Och ren andra gången faktiskt. Hennes robusta växelcykel med barnsits, vars bromsar jag precis hade fått lagade hade under nattens lopp bara försvunnit. Den stod precis utanför och fullt synlig från huset, låst förstås men inte fastlåst vid någonting. Och på morgonen, puts väck.

När jag googlar på ’cykelstölder’ och ’Amsterdam’ (på nederländska) får jag reda på att det i Amsterdam polisanmäls närmare tiotusen cykelstölder per år. Mörkertalet är jättestort, enligt en uppskattning stjäls det i stan femtio- till åttiotusen cyklar per år. Men ren de tiotusen anmälda stölderna betyder i praktiken att polisen inte har resurser att göra speciellt mycket annat än registrera, för statistiken.

Vad kan man då göra? Fietsersbond Amsterdam, en intresseförening för Amsterdams närmare en miljon cyklister ger följande tips för hur man ska förhindra eller åtminstone försvåra cykelstölder:

  • Lås alltid cykeln med ett av ditt försäkringsbolag godkänt lås.
  • Använd två eller tre olika lås, t.ex. ett ram- / blocklås, ett bygellås och / eller ett kabel- / vajer- / kedjelås (många tjuvar är specialiserade på en viss låstyp och olika låstyper fördröjer).
  • Fäst låset så högt som möjligt (utan underlag är det svårare att slå upp låset eller öppna det med bultsax) och se till att låset är tydligt synligt.
  • Lås fast både ram och framhjul vid något stadigt, t.ex. cykelställ eller lyktstolpe.
  • Lämna cykeln så att den är synlig. På kvällen, se till att det är på en upplyst plats.
  • Lämna cykeln vid en plats där människor väntar, t.ex. vid en busshållplats. Tjuvar tycker inte om att bli sedda medan de öppnar ett lås.
  • Lämna inte cykeln vid en plats med många förbipasserande; förbipasserande ser sig sällan omkring och kan till och med kamouflera en tjuvs rörelser.
  • Lämna inte alltid cykeln på samma plats.
  • En glänsande fin cykel sticker ut. En plastpåse över sadeln, saknade stänkskärmar eller ett tomt däck gör en cykel mindre attraktiv.
  • Varje cykel har sina egna igenkänningsmärken (t.ex. en repa någonstans). Lägg sådana igenkänningsmärken på minnet – fota helst – oavsett hur små de är, de kan hjälpa dig att identifiera din cykel.

Gubben på den lokala krogen var mycket deltagande och hade ett eget tips han själv i tiden – numera rör han sig med rollator – använt sig av; måla cykeln i tio olika färger så att man känner igen den på hundra meters avstånd.

Kanske läge då att cykla till den lokala bygg- och järnhandeln, för att köpa målfärg. Bättre sent än aldrig. Tio olika färger alltså..

This entry was posted in Bert, Bloggar. Bookmark the permalink.

One Response to Om cykelstölder

  1. Heikki says:

    ,,,tai pitää satulaa mukana….varmaan vähentäis varkausriskiä,,,,pitäis silloin olla pikakiinnityksellä – tietty…. vakuutusyhtiön hyväksymällä vahvalla lukolla saanee korvauksia, tosin en tiedä omavastuusta AMSissa, jos noin paljon varkauksia, 3/4/5G moduli piilossa pyörässä olis hyvä, vois seurata, missä vohkittu kallis pyörä menee, no jos (venäläisessä) laivassa, niin se sitten siitä…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.