På egen botn

Stå här på egen botn och lita ej till främmande hjälp.”

Så har Ehrensvärd skrivit på en minnesplatta på Sveaborg. Om man får tro internet.
Men det gäller att inte ta allt bokstavligt. Som Amorella, som har parkerat utanför grannens sommarhus på Järsö. Kanske inte direkt utanför utan en bit söderom. Men om man kan påstå att färjan gick på grund utanför Åland alternativt utanför Mariehamn så kan jag skryta med att det skedde utanför grannens stuga.

Utanför Mariehamn, ok. Inne i Mariehamn ligger den inte. Ska förresten flyttas i morgon om allt går bra. Men utanför Åland är fel. Båten gick på grund inne i Ålands skärgård och har lagt sig till vila vid en holme som ligger mellan två åländska kommuner, Föglö i sydost och Lumparland i nordväst.

Sånt händer. Dom har ju i alla fall fått Åland rätt. Det som förundrar mig betydligt mer är att detta med ett fartyg på åländsk botn har blivit en världsnyhet. Svenska och finska medier förstår jag, båten gick ju mellan Åbo och Stockholm i en herrans massa år. Helsingfors och Tallinn berörs också, eftersom man har plockat bort Gabriella från den rutten och satt in på Åbo – Stockholm. Men Daily Mail? Och Fox News? Försöker dom med konstiga nyheter bortifrån få folk att sluta bekymra sig över vad som händer hemma?

-Vad är nu det där att orda om, tyckte maken när våra inhemska medier plötsligt hade Amorella som första nyhet.
Visserligen brukar inte de stora båtarna gå på grund, rutten är mer än välbekant efter att de har gått som spårvagnar fram och åter i flera decennier. Men om det händer, och om det händer inomskärs med land så nära att man nästan kan fälla ut landgången och gå torrskodd i land, då är dramatiken fjärran.

Man kanske inte kan kräva att alla ute i Europa och på andra sidan Atlanten ska veta sånt, dom är vana vid större och farligare vatten. Och en och annan tänker förstås på Estonia. Som, märk väl, inte gick på grund. Men här hemma, längs rutten och i ändhamnarna, borde man ha sett att detta inte är något stort.
Mer dramatiskt så här ur lokal synvinkel sett är nog att det var 200 passagerare ombord en vacker söndag i september. Man hade önskat en nolla till. Och ingen grundstötning, för det hade varit bökigt att evakuera 2.000 passagerare. Som jag ser det var olyckan med sjöbevakningsbåten utanför Lovisa i somras betydligt värre. Där drunknade en av sjöbevakarna. Här skadades ingen.

Nu tror ni att jag försöker förminska det hela för att det är litet skämmigt. Kanske det. För det är litet skämmigt. Båtar som går i skytteltrafik över Skiftet och Ålands hav, en tur-returresa i dygnet, ska ogärna gå på grund. Det hände samma båt på samma ställe för 7 år sen. Då berodde det på att elen plötsligt slogs ut. Det var i mitten av december och jag var samma eftermiddag på väg längs samma farled i motsatt riktning och såg Amorella stå där upplyst som en julgran. Vackert men sorgligt.

Men nu. Inget elavbrott eller annat synligt tekniskt fel än så länge. Mitt på dagen i klart väder. Det finns någon som inte mår bra just nu. För länge sen, måste ha varit på 70-talet, gick en åländsk passagerarfärja på grund till följd av felnavigering. Det slutade med att lotsen som stod till rors blev avkrävd jättesummor i ersättning! Hoppas vid gud att den möjligheten inte längre finns. Man kanske kan försäkra sig mot sånt. För en kapten/styrman är det straff nog att alla vet. Vet att man tappar bort sig i hemknutarna.

2 kommentarer på “På egen botn

  1. Då de stora Sverigebåtarna då och då går på grund är det lika allvarigt som då ett kärnkraftverk ”då och då” exploderar.

    Utanför oss här i Esbo skärgård gick Sally Albatross (tror att den hette så) på grund tidigt på 90-talet. Den kördes också upp på ett grund men sjönk i alla fall till största delen. Tillbudet var nästan i samma klass som Estoniaolyckan. Efter något år lyckades man få bort det söndervridna vraket från grundet och området.

    Så farorna är verkligen allvarliga och påhängande då en stor Sverigebåt går på grund.
    Och riskerna är stora, blackout förekommer då och då liksom andra tillbud. Nu hade alla en jävla tur, utom rederiet såklart. Om man går på grund så nära land så är risken lika stor att man går på grund utanför Utö.

  2. Men snälla Christian, nu tar du väl ändå i! En grundstötning är vara farlig om det är hårt väder och inget land i sikte och båten kantrar. Eller besvärlig om det börjar läcka olja. Men nu stod båten nästan på torra land och alla kom därifrån utan en skråma, därav reaktionen att det knappast var någon världsnyhet. Jag garanterar att jag hellre hade varit ombord på Amorella än i närheten av ett exploderande kärnkraftverk.
    Sally Albatross var litet besvärligare. Båten gick på grund men gled av grundet och var därför nära att sjunka. Maken var med ombord och kom välbärgad därifrån via en rutschkana ner till en estnisk passagerarbåt. En tid senare kom hans bagage från hytten! Det han tyckte var otrevligast med grundstötningen och evakueringen var att stora starka finska män trängde sig före kvinnor och barn för att rutscha iväg. Med sina spritkassar, fast man uppmanades att inte ta nånting med sig från båten. Om någon skadades på Sally Albatross minns jag inte. Men det kunde ha gått illa, det håller jag med om. Båten bogserades dagen efter grundstötning till Porkala grund för att inte sjunka. Undersöktes där och efter en månad bogserades hon med hjälp av världens största lyftkran till varv och reparerades. Det var inget ”lyckligt” fartyg, det hade tidigare härjats av en förödande brand på Finnboda varv och var ytterligare med om en kollision med ett annat fartyg. Finns möjligen i Grekland nu.
    När Estonia gick under i storm på öppet hav var det omkring 850 människor som följde med i djupet. Det var en verklig katastrof och många var lång tid efter det rädda att gå ombord på de stora båtarna. Mycket har gjorts efter det vad gäller fartygens konstruktion och utrustning för att samma sak inte ska hända igen. Och det har tack och lov inte heller hänt. Och kan nästan inte hända om båten står på stranden till Järsö. Än så länge har det inte heller rapporterats om oljeläckage. Vi får hoppas det inte händer någonting när fartyget dras loss i dag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*