Första elsparken

Idag kom den första elsparkcykeln emot på cykelvägen och jag hajade riktigt till. Insåg att det faktiskt var den första jag sett i Amsterdam. Under fjärde dagen i Amsterdam alltså. I Helsingfors kan man ju inte gå ut utan att senast efter fem minuter se en elsparkcykel. Eller flera.

Så elsparkcyklar verkar inte vara tillnärmelsevis lika populära här som hemma. Säkert främst beroende på att holländarna ju cyklar sen barnsben och av ohejdad vana. Enligt statistiken äger 17 miljoner holländare 23 miljoner cyklar, vilket blir ca 1,3 cyklar per invånare:

På andra plats i denna cykelägarstatistik kommer inte oväntat Danmark. Finland syns inte överhuvud i statistiken och jag lyckas inte heller googla upp nån finländsk statistik. Kanske finländarna kompenserar med skidägande? Men hittar inget på det heller.

Anyway, det är alltså cykel som gäller här. Gamla, slitna, rostiga, oväxlade, men cyklar. Emellanåt så kallade bakfiets-cyklar – litet framhjul, lång lastlåda och normal bakdel – där man kan transportera upp till fyra barn eller en massa uppköp. Väldigt sällan mångväxlade racercyklar. Men en sak har de gemensamt; ett vanligt cykellås plus ett tungt stålkedjelås med vilken cykeln låses vid en lyktstolpe eller liknande. Annars stjäls cykeln genast du vänder ryggen till.

Den cykel jag nu använder köpte jag relativt billigt av en skum typ för ett par år sen, eventuellt stulen, men den har fungerat bra och sparat in inköpspriset för länge sen; en hyrcykel kostar 10 € per dag.

Elcyklar har jag faktiskt sett några, typ fläskcykel (fatbike) de kommer susande i moppefart – ren vanliga cyklister håller ett tempo som jag inte har en chans att matcha så jag blir omkörd hela tiden.

Cykelhjälmar ser man inte över huvud. Däremot ser man ganska ofta unga män som kommer cyklande med båda händerna upptagna med nåt viktigare på telefonen och blicken naturligtvis därför fäst vid skärmen. Enligt holländsk statistik inverkar användandet av smarttelefon under cykling inte menligt på trafiksäkerheten..

Genomsnittsholländaren cyklar 1000 km om året, 17 procent av över 65-åringarna cyklar varje dag. I morgonrusningstrafiken i Amsterdam – ungefär samma invånarantal som Helsingfors – rör sig ca 75 000 cyklister.

Dotterdottern Nora, fyra år, cyklar ju också ren riktigt bra, utan stödhjul eller andra hjälpmedel. Hon kan faktiskt följa med om jag cyklar riktigt långsamt och stannar vid korsningar och rött ljus och ser till att hon kommer över. Lyckligtvis har hon inte tillsvidare smarttelefon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*