Att välja mellan pest och kolera

Mer än hälften av ålänningarna vill bli av med skatteundantaget. Detta enligt en färsk opinionsundersökning. Om det stämmer, så…

När Åland gick med i EU – vi hade en folkomröstning om detta – så var ett av villkoren att Åland skulle stå utanför EUs skatteunion. Detta för att garantera transporterna till och från Åland. Med andra ord, genom att ha kvar taxfree på de fartyg som angör Åland har rederierna intresse att komma hit. Och vi har möjlighet att ta oss härifrån och hem igen.

Före EU- medlemskapet med detta undantag var det färjorna mellan Åbo och Stockholm som kom in till Mariehamn. Dvs Viking och Silja. En period seglade Silja förbi, vilket omedelbart ledde till högre priser på Viking. Där ser man hur bra det är med marknad och konkurrens.

Efter EU-inträdet började inte bara fartygen på Helsingfors – Stockholm komma in. Också de på Stockholm – Tallinn tyckte Åland är attraktivt. Så när vi i tiden åkte ofta till Helsingfors körde vi ombord vid midnatt, sov, åt frukost och körde i land i Helsingfors. Väldigt bekvämt. På samma sätt kan man ta sig till Tallinn om man känner för det.

Baksidan av detta var att handeln krånglades till. Plötsligt var det tullgräns runt Åland. Handeln med Finland fixades på något sätt så den blev smidig, men med Sverige och resten av världen var det förtullning och moms som gällde. Det där var knöligt så ett par politiker vände sig till Bryssel och klagade. Man ville handla lika smärtfritt med Sverige som med Finland. Bryssel lyssnade, insåg att något var galet – och införde samma stränga regler i handeln med Finland som med resten av världen.

För vanligt folk har detta varit någorlunda överkomligt. Företagen däremot, både de som importerar och de som exporterar, har en betydande byråkrati att ta sig igenom. Så i fjol skärptes reglerna ytterligare och nu har folk tydligen fått nog. Minsta lilla paket ska förtullas. Man ska ange innehåll och värde. Så när min kusin i Sjundeå får ett presentpaket till sin 70-årsdag så är innehållet ingen överraskning. Hon vet att hon får en glasfjäril värd 45 euro.

För en utomstående kan det här verka oväsentligt, dvs avskaffa skatteundantaget och skicka paket när och hur du vill. Men, men, men. Utan skatteundantag ingen taxfree ombord. Hur många köper i dag med sig den tillåtna ransonen i land? Hur många handlar om priserna är samma som i land?
Nu går båtarna i skytteltrafik. Dvs det börjar arta sig efter nedgången under pandemin. Finns det underlag för lika många och stora fartyg framöver utan taxfree? Är själva sjöresan nog för att locka finnar och svenskar ut på havet? Fartygen sysselsätter massor av människor och pengarna från sjöfarten håller igång en betydande del av maskineriet i land. Plus alla turister, som spontant och enkelt tar sig hit, kan stanna en dag eller två och lika enkelt tar sig hem igen.

Det kan vara lätt att kryssa för ett ja eller nej i en gallup, men för dem som ska ta det politiska beslutet måste det kännas som att välja mellan pest och kolera.

Just nu är det inte aktuellt med några upphävda undantag. Men visst kan Åland Gallups mätning ge litet stoff till en kommande diskussion. Just nu har politikerna famnen full med ett miljonskadestånd. Det gäller ett projekt med kortrutt och elhybridfärja, som en regering tog beslut och tecknade avtal om och följande regering rev upp. Så nu anser tingsrätten att landskapet skall betala 10,5 miljoner i skadestånd till entreprenören. 10,5 miljoner för absolut ingenting. Få se hur hovrätten ser på saken.

Torrt är det också.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*